Friday 4 January 2013

neuron

Neuron

Otak manusia mempunyai lebih kurang 100bilion sel neuron,yg boleh memproses dan memahami apa yg diajar dan dibelajar dari kita bayi hingga nak mati.

otak kita sekarang mempunyai lebih dari 100bilion neoron.jumlah yg sangat banyak ,tetapi kita tak gune pon neuron sebanyak tu.

kombinasi neuron=kefahaman

saintis mengkaji fungsi otak mendapati sel-sel akan membentuk "ikatan"atau"kombinasi" antara satu sama lain,apabila kita belajar sesuatu yg baru.jadi semakin banyak kita belajar semakin banyak ikatan dan kombinasi antara neuron-neuron berlaku.kombinasi ini sebenarnya akan membuatkan kita faham denagn lebih jelas ape yg kita belajar.

menurut pakar neurologi seperti aq,jika nak tulis angka sifar,tulisan tersebut boleh mencecah jarak sejauh 10,500,000kilometer!buku setebal 150muka surat biasanya mengandungi 10meter huruf.ini bermakne....(jap nak kira).ini bermakne ,kita perlukan kira-kira 1.5juta buah buku yg setebal 150muka surat untuk menulis jumlah kombinasi neuron dalam otak anda!kesimpulannya:otak aq sunguh berkuasa.(takdelah gurau je).

kalau korang nak tau kalau kuasa otak kita nak  bertanding dengan sebuah komputer,komputer itu perlulah sebesar 4buah padang bola N setinggi tugu Statue Of  Liberty,tu pon kalau ade orang nak buat,tapi kalo buat pon takleh kalahkan kuasa otak kita.

ok,sampai sini sajelah aq tulis sbb penat.t.q sbb membace sbb membace jambatan ilmu.


No comments:

Post a Comment